De Boterhal presenteert t/m september 2022
Tijdens mijn studie aan het National College of Art and Design in Dublin ben ik geïnspireerd door de oude keramiek in Egypte en Pompeii. Ik wilde op een moderne manier hetzelfde effect bereiken zoals de Egyptenaren en de ambachtslieden in Pompeii vroeger deden, door zeer fijne vloeibare klei (genaamd Terra Sigillata) te maken en de stukken in houtovens te stoken. Na lang experimenteren, ideeën uitwisselen en technieken verfijnen, heb ik het recept gevonden waarnaar ik op zoek was. De meest eenvoudige manier van werken met klei, fijne slip en een elektrische oven.
De schoonheid van mijn keramiek zit in de krachtige en natuurlijke uitstraling. Mijn werk heeft geen glanzende glazuurlaag. Ik wil de eenvoud van de klei niet opleuken en de kwetsbaarheid niet wegnemen en daarom gebruik ik geen chemicaliën, ook niet tijdens het stookproces. De kleuren die ontstaan zijn het gevolg van stoken op verschillende temperaturen.
Een paar jaar geleden begon ik met porselein te werken. Ik was gefascineerd door een blauwe tint die ik tegenkwam toen ik aan het experimenteren was met rook stook.
Na bijna twee jaar intensief experimenteren vond ik de kleur blauw waarnaar ik op zoek was. Cyaan Blauw. De blauwe kleur die ik gebruik heeft veel precisie en aandacht voor detail nodig.
Mijn werk is een oneindig proces van ontwikkeling, waarbij ik altijd naar meest eenvoudig vorm zoek.
De Fusion-stukken zijn gedraaide en vervormde vormen die samengesmolten zijn tot een installatie.